A valaha elit viseletnek számító tengerész stílus még ma is dominálja a nyári kollekciókat, pedig legyünk őszinték: a pubertáskorú őzikéket leszámítva nincs ember (lánya), akinek előnyösen állna a vízszintes csíkozás. De ha már itt a nyár, úgysem ússzuk meg a kék-fehér darabokat… A fast-fashion láncok kapca anyagú csíkos ruhái, pólói vagy éppenséggel overalljai között turizva legalább nyugtassuk magunkat azzal, hogy jó kétszáz éve még kifinomult hazafias trollkodásnak számított a tengerészdivat.
A mai értelemben vett csíkos kombinációkat Coco Chanelnek köszönhetjük, akit bő száz évvel ezelőtt ejtett rabul a normandiai halászok breton mintájú munkaruházata. Olyan sikkes eleganciával dolgozta fel a helyi halászok egyszerű viseletét, hogy az 1920/30-as években nem volt olyan hölgy az európai felső tízezerből, akinek ne lett volna tengerészmintás Chanel felsője. Mindenki, aki számított, a normandiai Deauville-ba utazott, hogy csináltasson magának egy breton csíkos Chanel felsőt, ugyanis Mademoiselle – ahogyan arról korábban írtuk már – Párizs helyett a menő tengerparti kisvárosban nyitotta meg első szalonját 1913-ban. A stílus sikerességét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a divatmagazinok a mai napig szívesen burkolják kék-fehérbe címlaplányaikat!
Coco csíkokban
A tengerész stílusban rejlő potenciált valamivel korábban már Viktória angol királynő is meglátta: a mindössze négyéves trónörökös kisfiát, a későbbi VII. Edvárdot 1846-ban öltöztette matrózruhába, hogy demonstrálja elkötelezettségét Nagy-Britannia tengeri dominanciájának visszaszerzése mellett, amelyet az amerikai függetlenségi háború tépázott meg. A királynő naplófeljegyzéséből tudjuk, hogy az emberek odavoltak a négy éves walesi herceg matróz szettjétől, amelyben felsétált a Royal Yacht fedélzetére, és gyakorlatilag attól a pillanattól kezdve konfekcióméreteket kellett gyártani a hercegi darabból. A viseletnek olyan sikere lett, hogy nagybátyja 1986-os esküvőjén még a kis Vilmos herceg is a több mint százéves ruha replikáját viselte!
Vilmos herceg nagybátyja, András herceg 1986-os esküvőjén
A tengerészdivatot különben nemcsak a brit birodalom alkalmazta propagandacéllal, hanem legnagyobb riválisuk is, pláne Mária-Antoinette idején. A franciák revánsot szerettek volna venni elvesztett észak-amerikai (kanadai) területeikért, így amikor már egyértelművé vált, hogy az angolok veszíteni fognak az amerikai függetlenségi háborúban, a franciák nyílt támogatást nyújtottak az amerikai gyarmatoknak. A vetekedés egyik ékes epizódja volt a Belle-Poule francia királyi fregatt és a brit Arethusa 1778-as, mintegy négy órás csatája a tengeren. A Belle-Poule hősies küzdelmét – francia értékelés szerint győzelmét – mindenáron a britek orra alá akarta dörgölni a versailles-i elit. És mi számított akkoriban a trollkodás legkifinomultabb eszközének? Hát persze, hogy a divat! A Belle-Poule a rokokó parókákon ücsörögve hajózott be a francia udvari módiba, újabb évszázados tradíciót indítva.
Belle-Poule frizura
A királyi fregatt ugyanis még a modernkori tervezőket is megihleti: Katalin hercegné kalaptervezője, Philip Treacy már 1995-ben inspirációs forrásként nyúlt a rokokó fejdíszhez, hogy aztán Jean-Paul Gautier, majd Vivienne Westwood is lenyúlja ötletét. Igaz, Westwood a globális recesszióra reflektálva a „szegény ember Belle-Poule-ját” dobta piacra a 2011-es kollekciójában egy katamarán ihlette kalap formájában…
Westwood 2011-es férfi kollekciójának alapdarabja