Egy korábbi posztunkban már volt alkalmunk részletesen kielemezni a Valentino divatház legújabb őszi/téli kollekcióját, amely a XVII. századi németalföldi festészet női zsáneralakjait keltette életre. Emlékeznek, ez volt az a kollekció, amelyben egyszerre keveredett a lutheránus zárdafőnökasszony stílusa a szemtelen holland fehércselédével.
Már akkor elgondolkodtunk azon, hogy vajon mit talál ki a legendás olasz divatházat vezető Maria Grazia Chiuri és Pierpaolo Piccioli a kollekció divatkampányára. Vajon kiemelnek néhány, a kollekcióra jellemző női alakot, és arra építik fel a kampányt? Vagy rábízzák a promóciót valamelyik jól hangzó A-kategóriás sztárra? Ez utóbbi igen kézenfekvő lenne, hiszen egyre több színészt, színésznőt kérnek fel divatkollekciók népszerűsítésére. Elég csak Nicole Kidman Jimmy Choos akciójára vagy Monica Bellucci Dolce&Gabbanás reklámjára gondolni.
A Valentino-ház azonban másképp döntött, sem szupersztárokat, sem szupermodelleket nem kért fel az idei őszi/téli kollekciót bemutató kampányához. Inkább olyan, kevéssé ismert modelleket alkalmazott, akik lehetőség szerint a Hanza-szövetség utódállamainak szülöttjei. A németalföldi tematikájú plakátokon hemzsegnek az áttörés előtt álló holland, litván és német modellek, és a „kakukktojásnak” számító orosz, ukrán és brit lányok. Az olasz divatház vezetői olyannyira ügyeltek a részletekre, hogy még divatfotósnak is hollandokat kértek fel!
A holland sztárfotós páros, Inez&Vinoodh rendkívül népszerű a nemzetközi divatvilágban. Több tucat Vogue-anyag és egyéb kampány kötődik a lencséjükhöz. Lassan húsz éve élnek New Yorkban, ahol közösen nevelik kiskamasz fiúkat. Mindketten az amszterdami művészeti akadémián végeztek tervező szakon a 90-es évek elején. Bár Vinoodh még egy divatcéget is alapított, a siker sokáig váratott magára. A cég befuccsolt, és Inez, látva a kudarcot, úgy döntött, hogy elvégzi a fotógráfia szakot is. Ennek köszönhetően jutottak ki Amerikába, ahol divatfotósként kezdtek el dolgozni. 1994-es, Vivienne Westwood kollekciójához készült divatkampányuk végül bekerült a Vogue-ba. És onnantól kezdve (meg)jegyezte őket a szakma. Ők készítették például a már erősen korosodó Sophia Lorenről a 2007-es Pirelli-naptár fekete-fehér felvételeit. A New York Times magazin több egymást követő évben is felkérte őket, hogy készítsék el a legnagyobb színészeket bemutató anyaguk portréit. Ha jobban belegondolunk, Valentino-ház döntése szinte magától értetődő: kikre, ha nem a holland kultúra szülöttjeire bízzon egy ilyen munkát? |
Inez&Vinoodh nem hazudtolta meg önmagát: a népszerű holland fotóspár tematikus képekre álmodta meg az olasz divatház legújabb divatkampányát. Egy részük klasszikus divatanyag, amelyen jól kivehető a modell és a kiegészítő közötti összhang.
A divatkampány másik fele azonban már inkább óda a németalföldi festészethez, hiszen az egyes plakátokon szereplő modellek mellé allegorikus csendéleteket is kreáltak. Ezért van az, hogy bizonyos képeken találunk elejtett vadkacsát, vagy éppen agonizáló rákot, kettészelt gránátalmát, mezei virágokból álló csokrot, gyöngysort, lantot, szobakulcsot és a modernkorra utaló tűsarkú piros vagy kék cipőt, illetve töpörödő táskát is.
Meggyőződésünk, hogy a „csendéletek” egyfajta allegorikus útmutatók a ruhák viselésére vonatkozóan: a vadkacsás, halacskás képek a földi léthez kötődő alapfunkciókat (evés), míg a madártollas verziók a gondolkodói énünket szimbolizálják. A gyöngysor, és az apró táskák pedig talán a női hiúságot jelképezik.
Érdemes végignézni az egyes modellek kéz- és fejtartását is, amelyek tisztelgésnek tűnnek a keresztény ikonográfia előtt, hiszen Jézusra, Szűz Máriára és a Békére utaló gesztusok.
Habár a divatkampány alapötlete nagyon eredeti, akár csak egy újraértelmezett Arcimboldo mű, mégis bizarrnak hatnak a korok közötti, fesztelen átmenetek… Végül is mi köze lehet egy pár elejtett vadkacsának Valentino ruhakölteményeihez?!
***
Kezdő bloggerekként (meg amúgy is) fontosnak tartjuk a visszajelzéseket. Ha tetszik, amit csinálunk, biztasson minket a folytatásra! Szavazzon a poormode blogra a Goldenblog verseny életmód kategóriájában! Egy klikk Önnek, egy szelet bizalom nekünk :)
Ígérjük, megháláljuk!