Kiszivárgott a Louis Vuitton őszi/téli divatkampánya, amelyet a Le Monde gyorsan meg is osztott olvasóival. A divatfotókat François Truffaut francia filmrendező hősnői ihlették. A képeket nézegetve egy dolgot biztosra vehetünk: visszatér a bubifrizura!
Marc Jacobs, a több mint száz éves francia divatház művészeti vezetője ezúttal sem bízta a véletlenre a legújabb Vuitton-kollekció divatkampányát. Igaz, most nem a kockás oszlopokat tervező nyugdíjas szobrászhoz, Daniel Burenhez fordult segítségül, hanem François Truffaut szelleméhez nyúlt. Úgy döntött, életre kelti a legendás francia filmrendező hősnőit, az új hullám (nouvelle vague) női alakjait.
Ha jó francia filmeket keresünk nyári délutánokra, akkor szerintünk ebből a filmtörténetileg is kiemelkedő korszakból érdemes válogatni, leginkább Truffaut és Godard hatvanas évekbeli mozijai közül, a pimaszul fiatal, vetetlen ágyban szivarozó Jean-Paul Belmondóval, a titokzatos Jeanne Moreau-val és a modellszépségű Anna Karinával. A korszak sminktelen, valós érzelmeket nyersen közvetítő női alakjaival nehéz azonosulni, talán mert túl emberiek… Sikerük talán éppen ebben rejlik, hogy nem Marilyn Monroe klónok, sőt egyáltalán nem próbálnak megfelelni a korszak hollywoodi filmekből ismert női eszményképének.
A Vuitton-ház kiszivárogtatott divatkampányát Truffaut egy kevésbé ismert, ám attól még jelentős filmje, a Hitchcock hatásáról árulkodó „A menyasszony feketében volt” inspirálta. A 1968-ban bemutatott mozi főhőse a boldogító igen kimondásának napján válik özvegyé: öt férfi megöli férjét. A film Julie Kohler (Jeanne Moreau) bosszúhadjáratának krónikája, aki sorra elcsábítja, majd levadássza férje gyilkosait. Ismerősen hangzik a sztori, nemde? Nincs ebben semmi meglepő. A Kill Billt rendező Quentin Tarantino nem ezzel az egyetlen filmjeivel tiszteleg a korszak francia rendezői előtt (még ha azt is állítja, hogy sosem látta Truffaut moziját).
Igaz, a Jeanne Moreau megformálta Julie Kohler jóval kifinomultabb teremtés, mint Uma Thurman Beatrice Kiddója. Truffaut hősnője hosszasan tervezi férje gyilkosainak kivégzését, és a siker érdekében inkább a bájait, mint a nyers erejét veti be. Csábítási fortélyainak elengedhetetlen kellékei bubifrizurás, ártatlan tekintete, és a hatvanas évekre jellemző, térd fölött érő miniruhái.
Vuitton ezeket a motívumokat meglovagolva pöttyös harisnyás, gyilkos tekintetű, bilifrizurás nőket tett divatplakátjaira. A fotókat elnézegetve jól jár az, akinek nagymamija gyűjtögető típus. Úgy tűnik, elővehetjük az éves szanálás elől megmenekülő retro darabokat. Elő a szekrények alján porosodó miniruhákkal és a trapéz alakú kabátkákkal! És érdemes lesz egy kis filmtörténeti továbbképzésre küldeni a fodrászunkat is…