A Dolce&Gabbana olasz tervezőpáros rendkívül izgalmas ready-to-wear kollekcióval lepte meg a milánói divathéten ücsörgő divatszakértőket: életre keltették a szicíliai Katánia (Catania) védőszentjét, Szent Ágotát. A biblikus szereplőkkel való zsonglőrködés nem az első próbálkozása az olasz divattervező párosnak: a januári milánói férfi divathéten a Szűzanyát ábrázoló pólókba burkolták fiatal, amatőr szicíliai férfimodelljeiket.
Mostani női kollekciójukban azonban sokkal szofisztikáltabb a bibliai utalás – olyannyira, hogy az olasz lapok a gesztuson túl nem is igen foglalkoztak a tervezőpáros „múzsájával”, Szent Ágotával. Pedig ennél azért konkrétabb a kapcsolat a szicíliai vértanú és a tervezőpáros kollekciója között.
A Dolce&Gabbana terveződuó több olasz divatlapnak is megerősítette, hogy legújabb kollekciójuk ihletője Katánia védőszentje, Szent Ágota volt. Konkrét forrásként a mártírhalált halt szent emlékére emelt katániai dóm belső freskóborítását, illetve Szent Ágota XIV. századi ezüst szobrát jelölték meg, amelynek koronáját állítólag Oroszlánszívű Richárd adományozta a szicíliai városnak a keresztes hadjáratok egyikéből visszatérve. A vértanú és a Dolce&Gabbana kollekció közötti kapcsolat megértéséhez érdemes – a művészettörténeti, néprajzi elemek tanulmányozása mellett – egy kicsit elmélyülni Szent Ágota történetében.
A legenda szerint Ágota előkelő szülők gyermekeként született Szicíliában. A fiatal, Krisztus szeretetére vágyó leány hamar a kéjvágyó helytartó, Quintianus mesterkedéseinek célpontjává vált. Mivel visszautasította házassági ajánlatát, a császár keresztényellenes rendeletét ürügyként használva Quintianus letartóztatta Ágotát, és egy hírhedt örömtanyára vitette. Az ősi intézmény „Madame-ja” azonban gyorsan fölismerte, hogy a szépséges leányt nem lehet egykönnyen megtörni. A helytartó ezért maga lépett akcióba: Ágotát bíróság elé citálták, kihallgatták, és kínzások egész sorát kellett kiállnia. A hívő leány azonban a börtönben olyan megerősítésben részesült, amely még a legendákban is csak elvétve fordul elő. Megjelent előtte Szent Péter és begyógyította szörnyű sebeit. A nyilvánvaló csodát semmibe véve Quintianus tovább folytatta a gyalázatos eljárást, amely végül a leány halálához vezetett.
Ágota példája könnyen feledésbe merülhetett volna, ha szülővárosa, Katánia, mártírhalálának első évfordulóján nem menekült volna meg csodával határos módon az Etna kitörésétől. A lakosság a vértanú sírjáról elhozott fátyollal vonult a megsemmisítő lávafolyam elé, így kérve Ágota segítségét, és a vörösen izzó folyam február 5-én minden előzetes várakozás ellenére megállt.
Természetesen nem véletlenül mutattuk be ilyen részletesen Szent Ágota történetét, hiszen életének szinte az összes állomása felfedezhető a Dolce&Gabbana tervezőpáros legújabb női kollekciójában. A katániai dóm freskóinak színvilágát idéző, Szent Ágotát ábrázoló, mozaikmintás, A-vonalú hosszú és rövid ruhák a szicíliai tervezőpáros a vértanú iránt érzett tiszteletéről tanúskodnak.
Dolce és Gabbana azonban nem csak a „szent” aspektust lovagolta meg legújabb kollekciójában, hanem Ágota korára jellemző profán létet is: a fekete, valamint fehér csipke ruhakreációk az ókorra jellemző hangsúlyos testiséget, kéjvágyat szimbolizálják.
A kollekció végén felvonuló rubinvörös darabok pedig a vértanúnak a lávafolyam feletti mitikus győzelmét jelképezik. Ez utóbbiak egyébként rendkívül elegáns flitteres, vagy csipkével díszítet estélyi modellek.
A tervezőpáros persze mindemellett nem felejtette el azt sem, hogy egy prêt-à-porter kollekcióba a szürke hétköznapokban viselhető darabokat is be kell csempészni. A mostani Dolce&Gabbana kollekcióban ezt az unalmas vonalat a szürke tweedkosztümök jelentik, amelyek beékelése az alapvetően bizánci stílusú ruhasorozatba egyáltalán nem erőltetett. Az olasz tervezőpáros rendkívül ügyesen bánt az őszi/téli szezon legjellegtelenebb, ámde legkedveltebb színével.
Ez utóbbi talán annak köszönhető, hogy az egész kollekció ívét a hangsúlyos bizánci stílusú ékszerek és kiegészítők határozzák meg. Érdemes górcső alá venni a mozaik berakású, dupla platformra tervezett magas sarkú cipőket, a Szent Ágota képével díszített táskákat és a bizánci hatású fülbevalókat. Ez utóbbiak persze súlyuk miatt lehet, hogy nem tesznek jót a női fülcimpáknak, ettől függetlenül nagyon egyediek, figyelemfelkeltők, ahogyan a modellek fejét díszítő koronácskák is. Az erős színekben és mintákban pompázó modelleken nagyon jól mutat a szigorú smink, amely alapvetően az ajkakat és a szemeket hangsúlyozza.
Dolce&Gabbana ezzel a kollekcióval nemcsak Szent Ágotát támasztotta fel, hanem egy újabb trendet teremtett. Hogy aztán lesz-e a Dolce&Gabbana szenteket, Szűzanyákat ábrázoló divatjának követője, az majd a következő szezonokban kiderül. Egyelőre csodáljuk a szicíliai védőszent és a tervezőpáros újszerű kapcsolatát.