Az egész valahogy úgy kezdődött, hogy egy olasz gumigyár angol leányvállalata megajándékozta leghűségesebb kuncsaftjait egy "ártatlan" képes kalendáriummal, amelyben a termékeit importáló országok legszebb lányai szerepeltek. Az ötlet olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy a cég később minden év karácsonyán meglepte VIP-partnereit egy jó csajokat felvonultató naptárfüzettel, hogy jobban kezdődjön az újév… A többi már történelem: fél évszázados lesz jövőre a szexszimbólumok közismert gyűjtőfelülete, a Pirelli-naptár!
A 2014-es Pirelli-lányok
Az olaszok hamar felismerték, mekkora lehetőség rejlik egy limitált, kifejezetten szűk körben terjesztett, kvázi-erotikus kiadványban, ezért gyorsan újra is értelmezték a naptár szerepét. Hiszen kit érdekel egy szép pakisztáni vagy Fidzsi-szigeteki lány mosolya, amikor ott vannak a korszak legdögösebbnek kikiáltott nőideáljai?
Az ártatlan kezdetek...
Akiket ráadásul a „művészi hatás” kedvéért még toplessben is lencsevégre lehet kapni? Az olasz cég tudatos PR-stratégiájának köszönhetően már 1964-74 között formabontó, kissé „polgárpukkasztó”, azaz a köldököt és melleket szabadon láttató alanyokkal reklámozta a gumik csúcsminőségét. 1975-ben aztán, amikor a gumigyár átmeneti pénzügyi nehézségekkel küzdött, megtorpant a csábos nőkkel teli naptárak postázása. 1984-ig, amikor újabb fotósorozat készítésébe kezdett a gumicég, majdnem egy teljes generáció lemaradt a Pirelli szexuális felvilágosítással felérő repiajándékáról!
Ők így járultak hozzá a szexuális forradalomhoz
Ahhoz persze, hogy a Pirelli-naptár fogalommá váljon, még várni kellett. A nagy áttörést az 1994-es kalendárium hozta: olyan szupermodellek szerepeltek a fotósorozaton, mint Kate Moss, Cindy Crafword vagy Helena Christensen. A divatszakma is felfigyelt a naptársorozatra, hiszen a modellkínálat felért egy Vogue-magazinos anyaggal.
Cindy, de ez a kép úgyis mindenkinek beégett
Máskülönben az 1994-es kiadást megelőző korszakból is találunk igaz gyöngyszemeket: 1987-ben például az alig ismert Naomi Campbellt fotózták, mindössze 16 évesen…
Könnyen lehet, hogy ez a fotó ma már törvénybe ütközne
Az elmúlt húsz évben aztán a kifutók színe-java – legyen szó női vagy férfi modellről – megfordult egy-egy Pirelli fotózáson. Sőt hollywoodi sztárok is szerepet kaptak a mára már ikonikussá vált sorozatban. És itt ne csak a hetvenéves Sophia Loren agyonretusált fotóira gondoljunk, hanem a 2007-es kiadásban szereplő Penelope Cruz, Hillary Swank vagy éppen Naomi Watts színésznőkről készül fekete-fehér divatanyagra.
Sophia Loren a digitális technológia csúcsán
Penélope, akire megérte várni
Az utóbbi évek legsikeresebb naptárainak egyike véleményünk szerint Mario Testino, illetve Karl Lagerfeld nevéhez fűződik: míg a perui divatfotós 2001-es, igencsak erotikus anyaga a női domborulatok kiemelésére helyezte a hangsúlyt, addig Karl Lagerfeld tíz évvel későbbi koncepciója tökéletes testű görög isteneket és istennőket varázsolt a belső oldalakra.
Így nyitottak az új évezredre...
Az Olümposzon lőtték
Várakozásainkkal ellentétben a jövő évi jubileumi kiadásban nem lesz semmi flanc. Sőt, fekete-fehér koncepcióban gondolkodnak a kiadványért felelős divatfotósok, Patrick Demarchelier és Peter Lindbergh. Igaz, a modellkínálatot nézve nem lesz okunk panaszra. A divatszakma elmúlt húsz évének legnagyobb alakjait kérték fel az olasz gumiabroncsmárka népszerűsítésére.
Jönnek a veteránnak számító szupermodellek, egyenesen New Yorkból, hogy aztán évek múltán büszkén nézhessenek vissza ránk a megfakult bombanők a kollégiumi szobák és az autószerelő műhelyek falairól.
Jövő évi felhozatal - semmit sem bíztak a véletlenre
Már ahogy ez a lejárt naptárakkal történni szokott…
Forrás: A brit Vogue, Pirelli