Az idei tavaszi/nyári divatszezon egyik legnagyobb slágere minden kétséget kizáróan a (nagy)kockás minta lesz, amelyet Marc Jacobs, a francia Vuitton-ház művészeti igazgatója indított útjára. Mivel a kockás kollekcióról a divatszakértők/kritikusok már minden létező bőrt lehúztak, utánanéztünk, hogy más tervezők miként értelmezik az általános iskolai matekórák közkedvelt alakzatát, a négyzetet.
A Vuitton-féle kockás kollekcióról sokan ódákat zengtek, hogy mennyire friss, üde, játékos. Igaz, ha sokáig nézzük a fekete-fehér, vagy fehér és egyéb színű élő sakktáblákat, az embernek jojózni kezd a szeme... Az optikai mellékhatás ellenére Jacobs maradandót alkotott: pár szezon erejéig biztosan emlékezni fogunk a sakktáblákba bugyolált modellekre és hollywoodi színésznőkre. Mivel a kockás Vuitton-kollekciót már tavaly októberben a párizsi divathéten bemutatták, és minden nem kockafejű utánanézhetett annak, hogy Jacobs a 75 éves Daniel Buren francia konceptualista művész 1986-os Colonnes de Buren névre keresztelt fekete-fehér csíkos oszlopaiból merített ihletett, mi inkább a kockás trend utóéletével foglalkozunk.
Ugyanis a négyzetek nemcsak a kissé klisészerű Vuitton-kollekcióra jellemzőek, hanem a többi neves divattervező ruhasorozataiban is előszeretettel fel-felbukkannak. Lássuk is a variációkat.
Karl Lagerfeld Marc Jacobs-szal ellentétben megtörte a minta szigorú szimmetriáját: Chanel-modelljeiben apró kockák keverednek a nagyobbakkal. A kontrasztot erősíti az is, hogy Lagerfeld nem félt a színektől: nem csak fehér, vagy fekete alapú kockás modelleket tervezett, hanem bátran vállalta a piros-kék, avagy szürke-rózsaszín-fehér kombinációkat is.
Az aszimmetria fokozásának kedvéért pedig még átlátszó anyagokat is felhasznált, hogy még jobban vibráljon a szemünk. Bár nem ezek a legemlékezetesebb Chanel-darabok, azért a fekete-kék kockás nyári ruhát szó nélkül elfogadnánk.
A Balmain kockás értelmezése teljesen eltér a Vuitton vagy Lagerfeld koncepciójától. Igazából, a Balmain-ház nem is kockás darabokat dobott a kifutóra, hanem rombuszosokat. Sőt, ha nagyon messzire akarunk menni, még azt is mondhatnánk, hogy életre keltette a francia kártyából a kárót. A szemjojó effektust pedig azzal tompította, hogy a rombuszokra csipkeberakásokat tett. Noha nekünk a rombusz és a csipke randevúja annyira nem jön be, azért a mintás nadrágkosztümöt önmagában elfogadnánk.
Giorgio Armani szokásához híven még a kockákból is elegáns darabokat tudott faragni kis kabátkák, felsők formájában. Az olasz divatház a kisebb kockák mellett tette le a voksát, a mintát monokróm darabokkal párosítva. Habár alapvetően a feketéért rajongunk, nagyon kifinomult összképűnek tartjuk a kékesszürke kockás Armani modellt. Őszintén reménykedünk abban, hogy a fast fashionok górcső alá veszik a legutolsó Armani-kollekciót.
És hát persze vannak olyanok is, akik elég sajátosan értelmezik a kockák reneszánszát: Alexis Mabille kockás trendjének színvilága a babarózsaszín, kék és feketére-fehér kombinációkra szűkíthető le. Noha ez utóbbi párosítást megbocsátjuk neki, addig a country stílussal fűszerezett konyhai törlőkendőkre emlékeztető kockás nyári kisruhákat nem.
Összegzésképpen el kell, hogy ismerjük, ha tetszik, ha nem, a pöttyök és csíkok után a kockák fogják dominálni a női gardróbokat a közeljövőben. Kíváncsian várjuk, hogy a négyzeteket miként fogja értelmezni a fast fashion ipar.