Vitathatatlan, hogy a világirodalom egyik legjobb regénye Tolsztoj Anna Kareninája, amely hihetetlen érzékenységgel mutatja be a női tépelődés mélységeit. Számos adaptáció készült a XIX. századi orosz regényből, mégis talán a legutóbbi mozi dolgozta ki a legrészletesebben Anna Karenina karakterét – és itt nem csak a színészi alakításra gondolunk. A regényhősnő életre keltése – tiszteletben tartva Keira Knightley érdemeit – szerintünk nagymértékben a brit jelmeztervezőnek, Jacqueline Durrannak köszönhető.
Durran a filmbéli kosztümök tervezésekor a XIX. század öltözködési kultúráját keverte a XX. századi divat aranykorának számító ötvenes évek stílusával, kiegészítőként pedig Chanel gyöngyöket és gyémánt ékszereket választott.
Stílusok, ha találkoznak (a Vogue fotóját egy kalapos blogban találtuk)
Az ihletforrásról az amerikai ELLE magazinnak mesélt a jelmeztervező: Joe Wright rendező eredetileg egy erősen „stilizált”, az ötvenes éveket idéző, nagyestélyis Anna Kareninát álmodott meg. Durran a regény korának divatját sem vetette el, a közös gondolkodás eredményeként született meg Anna Karenina „hibrid” ruhakölteményeinek gardróbja, amely egyszerre tiszteleg az 1870-es és az 1950-es évek stílusvilága előtt. (Itt jegyezzük meg, nem véletlen, hogy a legendás Büszkeség és balítélet és a Vágy és vezeklés után immár harmadszor dolgozik együtt a színésznő-rendező-tervező trió.)
Keira Knightley fantasztikus Durran jelmezeiben! A kosztümök színvilága, struktúrája, vállmegoldásai a Dior és a Balenciaga divatházak háború utáni stílusát, a new look nőies, romantikus világát idézik.
Balenciaga-estélyi 1955-ből és Anna Karenina 2012-ben
Az erős, szimbolikus színek végigkísérik Anna Karenina tépelődésének stációit: a Balenciaga-kreációt idéző, V-hátkivágású, fekete nagyestélyiben Anna igazi femme fatale, míg a ruha fehér verziójában már a társadalom megvetett, kitagadott áldozata. Egyedül talán annyi róható fel Durrannak, hogy a legvégén bíborvörösbe öltöztette Keira Knightleyt, amit klisészerű megoldásnak érzünk. A többnyire egyszínű ruháknak rendkívüli kifinomultságot és eleganciát kölcsönöznek a Chanel gyémánt- és gyöngyékszerek. A főhősnő valós korát pedig kizárólag az abroncsok és fűzők érzékeltetik…
Meggyőződésünk, hogy Anna Karenina a maga bátor, korát meghazudtoló, modern gondolkodásával örömmel viselte volna abroncsok nélkül is Durran alkotásait… Meg is érdemelné a jelmeztervező, hogy harmadszorra valóban szobrocskára válthassa az Oscar-jelölését.
Update:
Jacqueline Durran vehette át a legjobb jelmeztervezőnek járó szobrocskát a 2013. február 24-én megrendezett, 85. Oscar-gálán az Anna Karenina jelmeztervezőjeként nyújtott teljesítményéért. Nagyon is megérdemelten. Gratulálunk neki!
Ínyenceknek: Durran és az Anna Karenina jelmezei