PoorMode

divat+lélek

Anna Karenina: egy asszony abroncsok nélkül

2013. január 19. 13:44 - poormode

Vitathatatlan, hogy a világirodalom egyik legjobb regénye Tolsztoj Anna Kareninája, amely hihetetlen érzékenységgel mutatja be a női tépelődés mélységeit. Számos adaptáció készült a XIX. századi orosz regényből, mégis talán a legutóbbi mozi dolgozta ki a legrészletesebben Anna Karenina karakterét – és itt nem csak a színészi alakításra gondolunk. A regényhősnő életre keltése – tiszteletben tartva Keira Knightley érdemeit – szerintünk nagymértékben a brit jelmeztervezőnek, Jacqueline Durrannak köszönhető.

Durran a filmbéli kosztümök tervezésekor a XIX. század öltözködési kultúráját keverte a XX. századi divat aranykorának számító ötvenes évek stílusával, kiegészítőként pedig Chanel gyöngyöket és gyémánt ékszereket választott.

Keira-in-AK-costume-for-Vogue-Oct-2012-anna-karenina-by-joe-wright-32226247-895-1200.jpgStílusok, ha találkoznak (a Vogue fotóját egy kalapos blogban találtuk)  

Az ihletforrásról az amerikai ELLE magazinnak mesélt a jelmeztervező: Joe Wright rendező eredetileg egy erősen „stilizált”, az ötvenes éveket idéző, nagyestélyis Anna Kareninát álmodott meg. Durran a regény korának divatját sem vetette el, a közös gondolkodás eredményeként született meg Anna Karenina „hibrid” ruhakölteményeinek gardróbja, amely egyszerre tiszteleg az 1870-es és az 1950-es évek stílusvilága előtt. (Itt jegyezzük meg, nem véletlen, hogy a legendás Büszkeség és balítélet és a Vágy és vezeklés után immár harmadszor dolgozik együtt a színésznő-rendező-tervező trió.)

Keira Knightley fantasztikus Durran jelmezeiben! A kosztümök színvilága, struktúrája, vállmegoldásai a Dior és a Balenciaga divatházak háború utáni stílusát, a new look nőies, romantikus világát idézik.  

anna.jpgBalenciaga-estélyi 1955-ből és Anna Karenina 2012-ben

Az erős, szimbolikus színek végigkísérik Anna Karenina tépelődésének stációit: a Balenciaga-kreációt idéző, V-hátkivágású, fekete nagyestélyiben Anna igazi femme fatale, míg a ruha fehér verziójában már a társadalom megvetett, kitagadott áldozata. Egyedül talán annyi róható fel Durrannak, hogy a legvégén bíborvörösbe öltöztette Keira Knightleyt, amit klisészerű megoldásnak érzünk. A többnyire egyszínű ruháknak rendkívüli kifinomultságot és eleganciát kölcsönöznek a Chanel gyémánt- és gyöngyékszerek. A főhősnő valós korát pedig kizárólag az abroncsok és fűzők érzékeltetik… 

Costume contenders anna-karenina-by-joe-wright 3.jpgAbroncsba zárva

Meggyőződésünk, hogy Anna Karenina a maga bátor, korát meghazudtoló, modern gondolkodásával örömmel viselte  volna abroncsok nélkül is Durran alkotásait… Meg is érdemelné a jelmeztervező, hogy harmadszorra valóban szobrocskára válthassa az Oscar-jelölését. 

Update:

Jacqueline Durran vehette át a legjobb jelmeztervezőnek járó szobrocskát a 2013. február 24-én megrendezett, 85. Oscar-gálán az Anna Karenina jelmeztervezőjeként nyújtott teljesítményéért. Nagyon is megérdemelten. Gratulálunk neki!  

 

 Ínyenceknek: Durran és az Anna Karenina jelmezei

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://poormode.blog.hu/api/trackback/id/tr925026898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása