PoorMode

divat+lélek

Plágiumbotrány a H&M-nél!

2013. május 26. 19:41 - poormode

Bejegyzés alcíme...

Plágiummal vádolja a H&M-et a Balenciaga, a Céline és a Kenzo. A neves divatházak szerint a svéd áruházlánc több modelljüket is lemásolta az áprilisi „The New Mix” kollekciójában.

Balenciaga_HM.jpg

Balenciaga és H&M - ismerős?

Valóban döbbenetes a hasonlóság a H&M és az említett divatházak kínálata között. Az egyedüli különbség az árakban fedezhető fel. Míg a svéd áruházlánc fillérekért (néhány ezer forintért) szórja ki a modelleket, addig a divattervezők jóval komolyabb összegekért kínálják termékeiket. A kétbetűs fast fashion képviselői egyébként nem tagadják a vádakat, sőt azt hangsúlyozzák: üzletpolitikájukba belefér a nevesebb márkák szezonális kínálatának lekoppintása.

Persze nem ez az első alkalom, hogy a fast fashion ipar másolja a nagy divatházak kollekcióit. Tom Ford is beszólt már az Inditex csoportnak, amikor viszontlátta saját blézerét vagy ceruzaszoknyáját a ZARA vállfáin. A probléma nem új keletű, mégis nehéz vele mit kezdeni. Kinek adjon igazat az ember? A fast fashion iparnak, amely egyáltalán elérhetővé teszi a divatosnak számító termékeket? Vagy azoknak a divattervezőknek, akinek lenyúlják a szellemi termékeit a „gonosz multik”? Úgy gondoljuk, erre a kérdésre nincs jó válasz.

A fast fashion láncok szinte már másnap piacra dobják a kifutókon vagy éppen a Vogueban látott, „divatosnak” kikiáltott darabokat. Alig van idő arra, hogy feldolgozzuk az egyes kollekciók mögött húzódó gondolatokat, tervezői koncepciókat, máris a kirakatokban hemzsegnek a nevesebb tervezők ruhakölteményei – gagyibb kivitelezésben. És persze vesszük őket, mint a cukrot, mert trendik szeretnénk lenni. Még az sem baj, hogy több tucat ember jön velünk szembe az utcán ugyanabban a modellben.

Céline2_HM.jpg

Céline és H&M - ezt a dekoltázst már láttam valahol...

És talán pont ebben a divatos érzésben van szerepe a fast fashionnek. Ugyanis ennek az iparágnak köszönhető, hogy a vezető divatházak átlagemberekre szabott modelljei lecsorognak hozzánk, hogy csinosan fel tudunk öltözni egy buliba, munkába. Ki az, aki ma megteheti, hogy irodistaként Chanelbe burkolva csücsüljön napi 8-10 órát? (Arról meg nem is beszélve, hogy normális – azaz elérhető árú és jó minőségű – magyar holmikat sehol nem lehet kapni. Vagy ha valaki tud ilyenről, kérem, szóljon!)  

Hajmeresztő állításnak hangzik, de az a benyomásunk, hogy a copy/paste akciók és a sorozatos plágiumbotrányok ellenére a divatvilág eme két pólusa mégiscsak együttműködik: a fast fashion láncok nagyban hozzájárulnak egy-egy vezető divatmárka kollekciójának sikeréhez. A divattervezők pedig pereskedés helyett csak beszólnak, üzengetnek.

KENZO3_HM.jpgKenzo és H&M - hogy pont a színes tigrisfej jutott az eszükbe!

Talán az lenne a legkézenfekvőbb megoldás, ha a fast fashion márkák tervezői ihletforrásként nyúlnának a nevesebb divatházak kollekcióihoz, és nem egy az egyben másolnák a frissen bemutatott darabokat. Így esetleg helyére kerülhetne minden és mindenki ebben a folyamatban. A H&M és társaik egy-egy átvett ötlettel (legyen az szín, minta, anyag, szabásvonal vagy bármi jellegzetesség) tisztelegnének a neves divatházak és tervezőik előtt, nem pedig lopnák az ötleteiket – amire ráadásul most maguknak a tervezőknek kell felhívniuk a figyelmet.

És nem utolsósorban: talán mi is könnyebb szívvel turiznánk a fast fashion láncok zsúfolt lerakataiban.

 

Forrás: Daily Mail

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://poormode.blog.hu/api/trackback/id/tr835319101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

különvélemény 2013.05.26. 21:27:29

Az első kivételével a többi erőltetett.
A második még távolról, háttal, sötétben sem hasonlít, a harmadik pedig csak a minta jelentésében.

Ennyi erővel nem rakhatok gallért egy ingre, vagy nem rakhatok emberi fejet egy pólóra.

HgGina 2013.05.26. 22:05:08

Vajon a Levis mikor pereli be a világot, mert minden más farmer hasonlít az elsőhöz?

windex 2013.05.27. 01:51:21

tökmindegy, hogy koppintanak, más a célcsoport. aki a koppintottat veszi, az úgyse tudja kifizetni a "nagyokét", aki meg azt veszi, annak meg a presztízse nem engedi, hogy nagyszériás konfekciót vegyen. vagyis senkinek nincs egy fillér hiánya se, mindenki boldog, a "nagyok" élvezik a reklámot, aminek az az ára, hogy hagyják koppintani a cuccaikat, passz

PonyvaMester · http://ponyvamester.hu 2013.05.27. 08:57:09

A harmadik sem egyezik, egyiken oroszlán, a másikon tigris. Már ha ez számít egyáltalán. Mert végülis állat-állat. Erőltetett.

Mrs.Columbo 2013.05.27. 09:37:14

De hát a H&M fő profilja, hogy a nagy luxusmárkákat koppintja és a lebutított verziót jóárasítva árulja. Szóval nem értem mi a probléma.

poormode 2013.05.27. 13:50:52

@PonyvaMester: Igazad van! A KENZO állatkája valóban egy tigris! Ki is javítjuk, de a lényegen ez nem változtat.

poormode 2013.05.27. 14:19:43

@Mrs.Columbo: Erről van szó. A H&M másol, és ennek a fél világ a haszonélvezője. Csak attól ez még nincs így rendben. Hogy egy hasonlattal éljünk: egészen más feldolgozni egy slágert, és egészen más lekoppintani egy refrént. Előbbi érdem, önálló alkotás, utóbbi plágium. A H&M is hagyhatna némi szabadságot mondjuk a saját tervezőinek, nem?