PoorMode

divat+lélek

A Dolce&Gabbana képes krónikája

2014. február 27. 08:17 - poormode

A napokban véget ért milánói divathéten az olasz Dolce&Gabbana tervezőpáros is megmutatta a 2014/15-ös őszi-téli szezonra szánt darabjait. Az eseményről sok hírportál beszámolt, de gyakran tévesen, épp ezért úgy érezzük, a gazdagon értelmezett, sokrétű kollekcióval kapcsolatban érdemes eloszlatni néhány félreértést.

00720h_426x639.jpg

Az olasz MFF-nek adott interjúból egyértelműen kiderül, hogy Stefano Gabbana és Domenico Dolce egy tündérekkel teli középkori, szicíliai erdőt szerettek volna varázsolni a kifutóra, amelyben fel-alá bóklásznak modelljeik a mesevilág legismertebb női alakjaira hajazó szettekben. A kapucnis felsővel ellátott állatmotívumos kiskabátokban flangáló, sajátosan értelmezett Piroska és Hófehérke, vagy Robin Hood női mása láttán tényleg elhitetik a nézővel, hogy egy elvarázsolt erdőben járunk.

Piroska_00060h_426x639.jpg

Robin Hood00290h_426x639.jpg

Sőt a tündérek mellett szelíd középkori hercegnőkkel is találkozhatunk. A Dolce&Gabbana ugyanis nem röstellte átültetni az idei férfi divathéten debütáló, szicíliai normann udvar inspirálta férfi kollekciójának egyik „újítását”: a középkori sisakok alatt megbúvó láncmaszkok turbánszerű újraértelmezését.

00040h_426x639_1.jpg

00690h_426x639.jpg

Őszinte kíváncsisággal várjuk, miként fognak reagálni a láncmaszkokra az anonimitásba burkolózó fast-fashion tervezők, és találkozunk-e majd azok továbbgondolt verzióival a Zara vagy a H&M áruházak polcain október-november magasságában…

00760h_426x639.jpg

Domenico Dolce és Stefano Gabbana egyébként azt is bevallották, hogy a kollekció tervezésekor rengeteg Shakespeare művet olvastak, és valószínűleg ez is hatással lehetett a Szentivánéji álom jelmezeit idéző, légies tünderuhák tervezésére. (Meggyőződésünk, hogy ezeket a darabokat még maga Titánia is megirigyelné…)

00170h_426x639_1.jpg

00580h_426x639.jpg

00670h_426x639.jpg

Természetesen Dolce és Gabbana alaposan feltérképezhette a tündérek világát, mert a mesék szabályait követve tudták, hogy a jó tündéreknek mindig akad ellenpólusa. Sötét tündéik, akik szépség és légiesség sugárzása helyett talán inkább átkokat szórnak, olyan személyiségjegyekkel rendelkeznek, amelyeket mi magunk is felfedezünk bizonyos élethelyzetekben. Ezért van az, hogy a Dolce&Gabbana ready-to-wear kollekcióban találunk olyan darabokat is, amelyekben akár agilis főnökasszonyokat, asszisztenseket, sőt boszorkánynak csúfolt feleségeket is el tudnunk képzelni…

00340h_426x639_2.jpg

00630h_426x639.jpg

Mint a bevezetőnkben írtuk, a rendkívül gazdagon értelmezett, sokrétű kollekcióra jó néhány hírportál is felfigyelt. A brit Telegraph újságírója például saját kulturális asszociációira alapozva úgy értékelte, hogy Stefano Gabbana és Domenico Dolce minden bizonnyal olyan szépségideálokból meríthettek inspirációt, mint Aquitániai Eleonóra angol királyné, a hatvanas évek brit modellje, Jean Shrimpton, valamint - a szépségideál kategóriába nehezen besorolható - Frances Hodgson Burnett Titkos kert című regénye. Amit valahogy úgy kell elképzelni, mintha mi mondjuk a Képes Krónika világával vagy Gertrudis királyné szépségével jellemeznénk, tehát ezzel tennénk érthetőbbé olvasóinknak a tervezői inspirációt. Bár a brit szerzőnek annyi alapja kétségtelenül lehetett a párhuzamok felfedezésére, hogy a tervezőpáros bevallottan merített Shakespeare-drámákból is. Az azonban mégiscsak sajátos, hogy a brit kulturális utalásokat félreértve a Telegraph hasonlatait ismert magyar életmódportálok is csont nélkül átvették…

00120h_426x639.jpg

Mert meggyőződésünk, hogy az angolszász kultúra aligha hatott a tervezőkre. Ha alaposan utánajárunk a brit asszociációknak, annyiban illeszkedhet a képbe például Aquitániai Eleonóra (1122-1204) személye, hogy kora legszebb és legfifikásabb asszonyaként több középkori mondát, trubadúrkölteményt is megihletett. Így akár persze Domenico és Stefano látókörébe is kerülhetett, habár arról már nem szól a fáma, hogy Aquitániai Eleonóra valaha is betette volna lábát Szicíliába… Márpedig a Dolce&Gabbanáról tudni kell, hogy összes kollekciójukat Szicília inspirálja.

Jean_Shrimpton_(1965).jpg

Jean Shrimpton modell említését is értjük brit részről, hiszen a Dolce&Gabbana modellek ugyanúgy vannak kisminkelve, mint ahogy annak idején a brit szupermodellt „kipreparálták” egy-egy fotózásra: egy kis szemtus, hamvas bőr, és megvan a „terrific look”, hogy a Telegraph újságíróját idézzük. Azt viszont már nehezen tudjuk elképzelni, hogy egy ma már szép korú szupermodell bármi módon befolyásolni tudta volna Dolce&Gabbana ceruzáját a tervezési fázisban!

00180h_426x639.jpg

Frances Hodgson Burnett A titkos kertjére utaló asszociáció számunkra rejtély marad, mivel nem ismerjük a művet. De elnézve a kollekció egyes darabjait, van egy sanda gyanúnk, hogy miért juthatott eszébe az újságírónak az egyébként az angol gyermekirodalom egyik remekművének mondott regény, amely titokzatos mesevilágba repíti olvasóit.

Mindenesetre látva a tavalyi, kora kereszténység idején mártírhalált halt Szent Ágota inspirálta, bizánci stílusú Dolce&Gabbana kollekciót, valamint az idei középkori kínálatot, arra jutottunk, hogy az olasz tervezőpáros igazán szeretheti a történelmi párhuzamokat. Ezért nagy érdeklődéssel várjuk a jövő évi, tavaszi/nyári szezonra tervezett kora újkor inspirálta darabokat is…

 

Képek forrása: a brit Vogue

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://poormode.blog.hu/api/trackback/id/tr365833988

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása